Į pradžią



 

 
 
 
 
Grybai ir literatūra
2018-10-04



Spalio 1 d. Kupiškio rajono Alizavos pagrindinės mokyklos mokytojos Jūratė Kuliukienė ir Renata Ulinskienė, pakvietė į atvirą integruotą biologijos ir lietuvių literatūros pamoką 8 klasėje „Pasivaikščiojimas po grybų šalį“. Pamokos uždaviniai buvo išnagrinėti grybo sandarą, dauginimąsi, biologinius ypatumus ir susipažinti su klasikų, kurie rašė apie grybus, knygomis. Bendras tikslas – ieškoti temos bendrysčių ir įdomybių.



Lietuvių kalbos mokytojos Jūratės pakviesti mokiniai prisiminė pirmą kartą pamatytus grybus, papasakojo įdomių situacijų.

Po prisiminimų skambėjo audio pasaka „Grybų karas“. Šia Justino Marcinkevičiaus poema prasideda vaikų pažintis su grybais. Knygutė pirmą kartą išleista 1958 m., pakartotinai – dar 12 kartų. Grybų karo tema paimta iš liaudies dainų apie gamtą. Poemėlės siužetas nesudėtingas: tenkindamas žmonos Paliepės užgaidą gauti naują skarą, Baravykas sušaukia grybus eiti į karą prieš miško žvėris; šie išsigandę prašo karą atidėti, tačiau grybai nesutinka; staiga miške pasirodo grybautojai, ir dar neprasidėjęs karas baigiasi. Mokiniai atidžiai klausėsi aktorių skaitomo gražiai rimuoto satyrinio teksto, grožėjosi linksmomis Gintaro Jociaus iliustracijomis multimedijos ekrane.

Biologijos mokytoja Renata pakvietė aštuntokus prisiminti, ką praėjusiais metais mokėsi apie grybus: jų sandarą, ypatingąjį dauginimąsi lytinėmis sporomis, sistematiką, padedančią nepasimesti milžiniškoje grybų karalijoje, reikšmę gamtai ir žmonijai. Pažiūrėję seną (1964 m.) animacinį filmuką „Operatorius Kipsas grybų šalyje“, mokiniai atliko skirtas užduotis, įtvirtino žinias ir, svarbiausia, išmoko atpažinti grybą – „žudiką, nuodingą kaip gyvatė“ – žalsvąją musmirę. Su padidinamuoju stiklu visi tyrinėjo grybo-kempinės apatinę dalį, stromą. O jos skersinį pjūvį kiekvienas apžiūrėjo pro mikroskopą ir matomą vaizdelį iliustravo savo sąsiuvinyje.

Pamokoje išsiaiškinta, kad labai svarbi grybų reikšmė žmonijai yra ta, kad šie įkvepia kūrėjus kurti. Nuostabiai grybus aprašė lenkų poetas Adomas Mickevičius („Ponas Tadas“). Taip gražiai, kad net Antanas Baranauskas (garsusis mūsų klasikas) liko pakerėtas ir pats pabandė apdainuoti grybus poemoje apie Lietuvos miškus „Anykščių šilelis“. 26 eilutės šioje poemoje skirtos grybų aprašymui. Aštuntos klasės mokiniai garsiai skaitė eilutes, surado net 15 grybų pavadinimų, ir, prisiminę menines priemones, bandė jas atpažinti ir įvardinti kūrinio citatose. Nesunkiai įveikė užduotį, nes „Anykščių šilelį“ smagu skaityti, netrukdo nė įpinti anykštėnų tarmės žodžiai.

Mokytojos žaismingai pakvietė įsivertinimui – spalvotais smeigtukais, kurie atitiko nurodytą balą, buvo papuošta grybo kepurėlė, ir plojama taip garsiai, kaip patiko pamoka.

Pamokos dalyviai žaidė „Taip“ ir „Ne“ žaidimą. Bespėliojant išsiaiškinta, kad dėžėje yra valgomas daiktas. Atidarius, visi aiktelėjo. Tai buvo patiekalas iš grybų. Nuostabaus skonio vieno kąsnio sumuštinukai!

Mokiniai ir pamoką stebėję kolegos dėkingi mokytojoms Jūratei ir Renatai už išradingą metodinių priemonių bei informacinių technologijų panaudojimą pamokoje.

Danutė Miknevičienė,
Kupiškio r. Alizavos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė


Bibliotekų naujienos.

 

 

 

 
Atgal   Spausdinti  
 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.