Į pradžią



 

 
 
 
 
Išvados

Renkant medžiagą apie skaitymo skatinimą ir viešąją skaitymo kultūrą Ženevoje, nuolat lydėjo skaitymo malonumo leitmotyvas. Norint vaikus sudominti skaitymu (iš tiesų tai bet kuo) – reikia jį paversti malonumu, juo mėgautis patiems ir tuo malonumu dalytis su vaikais. Malonumo sąvoka skaitymo skatinimo kontekste – svarbi ir, ko gero, sudėtingesnė nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Ji verčia savęs klausti ar patys mokame mėgautis skaitymu? Ar skiriame tam pakankamai laiko? Ar malonumas gali būti naudingas? Skaitymo malonumas reikalingas ugdymo ir ilgalaikių pastangų todėl, kad jis sudėtingas. Kokybiškas skaitymas – tai įgūdis, kuriam reikia žinių, skonio, praktikos, tam tikrų įpročių. Vakarų visuomenėse sudėtingi malonumai, tokie kaip skaitymas, ilgą laiką priklausė išskirtiniams, pasiturintiems sluoksniams. Dekolonizacijos laikotarpiu jis demokratizavosi ir tapo prieinamu visai visuomenei, dar daugiau, jis tapo socialinio ir kultūrinio atskirtumo, t.y. skaudžiausių visuomenės problemų, sprendimo įrankiu. Posovietinės erdvės visuomenėse skaitymo ir skaitymo malonumo trajektorija išsidėsčiusi kitaip. Sovietiniais laikais didelė žmonių dalis skaitė, nes literatūra buvo vienodai prieinama visiems. Žinoma, negalima pamiršti prieinamos literatūros kokybės ir neretai ideologinio jos pamušalo, o tai taip pat sukūrė savo problemų. Be to, nors sovietinėse visuomenėse žmonės skaitė daugiau nei vakaruose, vis tiek jautėsi ir buvo socialiai bei kultūriškai atskirti. Stojus nepriklausomybės epochai ir pradėjus veikti rinkos principams, atsirado dvi kliūtys skaitymui ir skaitymo malonumui. Ėmė stigti laiko ir tapo sunku susigaudyti, kas gausybėje be atodairos leidžiamų knygų yra iš tiesų verta skaityti. Šiuo metu Lietuvoje susiduriame su keliomis problemomis. Aukštos meninės kokybės literatūros, ypač, ir pirmiausia, vaikams, trūkumu, laiko skaityti ir mechanizmų, padedančių atsirinkti skaitytinas knygas, stygiumi.

Šias problemas sprendžiant, gali pasitarnauti įvairios skaitymo skatinimo programos vykdomos ikimokyklinio švietimo įstaigose, mokyklose ir bibliotekose. Aukštos meninės kokybės literatūros kūrinių atsiradimą gali paskatinti tik bendras visuomenės literatūrinio skonio brendimas. Atsiradus daugiau ir išmanančių skaitytojų, neišvengiamai atsiras ir daugiau brandžių kūrėjų, kuriems ėmus konkuruoti tarpusavyje, rasis aukštesnės kokybės kūrinių. Daugėjant geros literatūros tampa labai svarbu skaitytoją tinkamai informuoti apie jam siūlomas knygas, jų kokybę, pobūdį ir turinį. O tai gali padaryti tik patys skaitytojai, besikuriančios įvairaus profesionalumo skaitytojų bendruomenės.

Šiuo metu Lietuvoje auganti vaikų karta turi galimybę išvengti socialinio ir kultūrinio atskirtumo. Dabartinis jaunimas potencialiai gali spręsti sudėtingas ir gausias Lietuvos valstybės ir savo gyvenimo problemas atsakingai, progresyviai, darniai, atsižvelgiant į kitų visuomenės narių poreikius, klimato kaitą, naudojantis mokslo pasiekimais. Išmokydami vaikus ir jaunimą mėgautis pasakojamomis istorijomis ir pasakojimo būdų kuriamomis prasmėmis, suteiksime jiems galios ir geresnio gyvenimo galimybę. Papasakodami suaugusiesiems apie tai, ko galima rasti knygose, gali būti išgelbėsime juos nuo vienatvės ir netgi skurdo.

Grįžti atgal

 

 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.