Į pradžią



 

 
 
 
 
Konferencija – gerosios patirties sklaida

Klaipėdos rajono mokyklų bibliotekininkės ir lietuvių kalbos mokytojai susirinko į bendrą konferenciją "Skaityk, atrask, tobulėk” pasidalinti gerąja patirtimi apie skaitymo skatinimą.

Bibliotekininkės, kalbėdamos apie skaitymo organizavimą mokyklų bibliotekose, skaitytojų ugdymą, akcentavo ne tik tai, kaip turėtų atrodyti šiuolaikinė biblioteka: turtingi fondai, patraukli aplinka, malonūs ir kultūringi darbuotojai, gebantys įtikti net išrankiausiam skaitytojui. Anot pranešėjų, biblioteka nebūtų reikalinga, jei joje nesilankytų žmonės, kurie ir atgaivina knygas. Todėl bibliotekininkės kuria tokią aplinką, savo darbą organizuoja taip, kad kuo daugiau skaitytojų pravertų knygų šventovės duris. Bibliotekose ne tik priimamos bei išduodamos knygos. Jose vyksta spektakliai – ir kviestinių aktorių, ir pačių mokinių – vedamos pamokos, organizuojamos mokinių ar jų tėvų, mokytojų fotografijų, kūrybinių darbų parodos, vyksta susitikimai su rašytojais, dailininkais, muzikuojama, atliekami įvairūs kūrybiniai darbai.

Kartais biblioteka tampa "keliaujanti“. Kūrinių skaitymus bibliotekininkės organizuoja klasėje, aktų salėje, piliakalnyje ar rašytojų gimtinėje, žymioje vietoje, kuri minima kūrinyje. Skaitovais tampa žinomi žmonės – mokyklos direktorė, krepšinio komandos žaidėjas ar mokyklos prezidentas, viena iš klasės mokinių mamų...

Nors, kalbėjusių bibliotekininkių nuomone, ir negalima pasiduoti modernizacijai, reikia skatinti mokinius išlaikyti ryšį su knyga, bet naujovių nesikratoma. Įdiegta MOBIS programa leidžia greičiau surasti ieškomą leidinį, ilgiau pabendrauti su skaitytoju. Dirbdami kompiuteriu, skaitytojai ieško informacijos apie norimą kūrinį, sužino apie autorius, piešia iliustracijas perskaitytoms knygoms.

Mokytojai lituanistai, dalijęsi skaitymo skatinimo patirtimi, akcentavo ,jog veiksmingiausias mokiniams būdas – projektas ("Ar knyga mano draugė?“, "Su knyga visuomet drauge“, "Kelionė į knygų pasaulį“, "Pasaka mano gyvenime“, "Su knyga ir gera draugija“). Mokiniai noriai iliustruoja perskaitytų kūrinių patikusias ištraukas, kuria reklamas, rašo rekomendacijas, anotacijas, augina "Knygų medį“, apie skaitymą, knygą renka patarles, apie skaitytus tekstus rašo dienoraščius, inscenizuoja perskaitytus kūrinius. Konferencijos dalyviai turėjo galimybę pamatyti, kaip dešimtokai inscenizuoja I.Šeiniaus "Kuprelį“, septintokai – V.V.Landsbergio "Arklio Dominyko meilę“, aštuntokai – J.Rowling "Harį Poterį“.

Konferencijos dalyviai džiaugėsi, kad skatindami mokinių skaitymą gali bendradarbiauti ne tik tarpusavyje, bet ir su pradinių klasių bei kitų dalykų mokytojais. Pamokos, renginiai integruojami su daile, muzika, istorija, informacinėmis tecnologijomis, užsienio kalbomis. Tokiu būdu mokiniai supranta skaitymo reikšmingumą ir naudingumą.

Ypač svarbus, mokytojų ir bibliotekininkų nuomone, bendravimas ir bendradarbiavimas su tėvais. Juk nuo šeimos ir priklauso, kaip formuosis vaiko požiūris į knygą, į skaitymą. Tėvams reikalingi patarimai, kaip skatinti vaiką skaityti, kaip šeimoje organizuoti pokalbius apie perskaitytus kūrinius, kokias knygas dovanoti vaikams. Pranešimą skaitęs tėvas pasidalijo patirtimi, kaip lavina savo vaikų skaitymo įgūdžius šeimoje (skaitymas drauge, kūrybiniai darbai, filmų, spektaklių pagal perskaitytus kūrinius žiūrėjimas, pagyrimai, dovanos už skaitymą, moralizavimas, derybos, kai dingsta poreikis skaityti), ir konstatavo, kad nei gausi namų biblioteka, nei tėvų  aktyvaus skaitymo tradicijos nėra vaikams užkrečiantis pavyzdys.

Susitikimas su Nijole Kepeniene konferencijos dalyviams suteikė progą išsakyti savo, kaip skaitytojų, nuomonę apie rašytojos kūrybą, neseniai pasirodžiusį romaną "Šatrijos Ragana“, padiskutuoti rūpimais klausimais, pasiklausyti naujausio apsakymo "Stambiažiedės raganės solo“. Autorė mano, kad neskaitymo priežastis dabar galėtų būti skubėjimas, o skaitymas – tarsi meditacija, reikalaujanti susikaupimo, įsigilinimo. Kurdami žmonės, anot rašytojos, ima daugiau skaityti kūrinių, todėl ir vaikus reikėtų skatinti kurti.

Dvi lietuvių kalbos mokytojos pasidalijo įspūdžiaiss apie neseniai perskaitytą įsimintiną knygą - V. Daujotytės "Sauganti sąmonė. Literatūra ir patirtis: užrašai", S.Poisson "Čiupinėjimo malonumas“.

Konferencijoje netrūko ir žaismės. Mokytoja Laima Kazragienė  visų skatinančių skaityti darbą palygino su pasakos veikėju valstiečiu, kuris sakalą skraidyti išmokė tik nupjovęs šaką, ant kurios paukštis ramiai tupėjo ir gal niekad nebūtų išskleidęs sparnų, jei ne šakos kritimas. Mokytoja Nerija Valinčienė pasiūlė uždrausti mokiniams skaityti, nes draudžiamas vaisius geidžiams.

Konferencija "Skaityk, atrask, tobulėk“ leido bendraminčiams pabūti drauge (anot V. Daujotės, kalbėti, išsikalbėti, kalbėtis yra labai svarbu ir reikalinga), parodė, jog daug yra norinčių, kad vaikai skaitytų ir lavintųsi. Darbų daroma daug ir įvairių, belieka laukti norimo rezultato.

Zofija Vaitkuvienė, Gargždų "Vaivorykštės" gimnazijos lituanistė

 

 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.