Į pradžią



 

 
 
 
 
Kaip sudominti vaikus knyga...
2019-07-03



Vilniaus mieste, Pilaitės mikrorajone, įsikūręs modernus, šiuolaikiškas vaikų lopšelis-darželis „Pilaitukas“. Tai maža pilis, kurioje gyvena nepaprasti gyventojai. Čia jūs galite sutikti smalsių „ežiukų“, kurie labai mėgsta klausytis pasakų, linksmų „meškiukų“, kurie moka virti skanias uogienes, darbščiųjų „bitučių“, kurios yra sudėjusios visą knygų korį, ir daug kitų žvėrelių.


Tikriausiai jūs jau supratote, kad „Pilaituko” pilyje gyvena vaikučiai. Kad jiems šioje pilyje būtų smagiau, kiekviena grupė turi savo unikalų ir tuo pačiu žaismingą pavadinimą. Taigi, praverkime „Pilaituko“ duris ir pažiūrėkime, kaip čia gyvena vaikai, ką jie veikia, kuo domisi.

Vos tik įėję į darželio vidų galime išgirsti skambų vaikų juoką, kaip smagiai muzikos salėje dainuoja, o sporto salėje mankštinasi, sportuoja vaikai. Darželio koridorius puošia vaikų nutapyti paveikslai, kuriuose galime atpažinti mėgstamiausius pasakų veikėjus: čia ir gražuolė auksaplaukė, ir batuotas katinas, ir slibinas su trimis galvomis. Taip, pasakos ir knygos gyvena kiekvienoje „Pilaituko“ kertelėje!

Mūsų vaikai auga šiuolaikinių technologijų pasaulyje. Technologinį šuolį, kuris įvyko XXI amžiuje, kartais sunku aprėpti: technologijos ir išradimai įsiveržė į mūsų gyvenimą. Dabar naujovėmis domisi ne tik suaugusieji, o pirmiausiai, žinoma, jaunimas ir vaikai. Prisiminkime savo vaikystę, kai dar nebuvo nei kompiuterių, nei išmaniųjų telefonų. Kaip malonu buvo laisvalaikiu pasiimti į rankas naują, dar neskaitytą knygyne nupirktą arba ką tik iš bibliotekos atsineštą knygą ir kartu su jos veikėjais leistis į nuotykių kupiną kelionę, kurioje laukė įspūdingi gamtos aprašymai, neatrastos planetos, negyvenamos salos. Kartu su knygos veikėjais išgyvenome sėkmę, kartu su jais liūdėjome, bandėme įveikti sunkumus. Amerikiečių poetė Maya Angelou yra pasakiusi, kad mūsų vaikystėje turbūt geriausios ir labiausiai užimtos dienos buvo tos, kurias praleidome su knyga. Vis dažniau knygas pakeičia telefonai, kompiuteriai ir kitos priemonės, be kurių dažnas negalėtume įsivaizduoti savo gyvenimo. Bet verta prisiminti, kad laikas, kurį praleidžiame su knyga, yra neįkainojamas.

Lietuvių visuomenės veikėjas, politikas ir istorikas Vytautas Landsbergis yra pasakęs, kad šiuolaikiniams vaikams nebeįdomios knygos apie Karlsoną ar Mažąjį princą. Vaikai nori žaisti, leisti laiką su draugais, jie nenori skaityti knygų, nes tai jiems atrodo nuobodu ir neįdomu.

Kaip knyga sudominti šiuolaikinius vaikus, kurie mieliau žaidžia kompiuteriu arba žiūri televizorių? Toks klausimas kyla ne tik tėvams, bet ir pedagogams. Šiandienos pedagogui tenka nemenkas iššūkis – „užkrėsti“ vaikus meile knygoms, rašytiniam žodžiui. Mūsų darželio vaikai puikiai žino, kad knyga gali papasakoti daug įdomių istorijų, pasekti daug stebuklingų pasakų. Taip pat knygose galima rasti atsakymų į įvairius, netgi pačius netikėčiausius, klausimus: Kodėl vanduo jūroje sūrus? Kieno akys didžiausios? O patys vyriausi darželio vaikai, priešmokyklinukai, jums pasakytų, kad, kai išmoksti skaityti, tarsi įgyji stebuklingus sparnus, nes skaitydamas knygas gali apkeliauti visą pasaulį. Tad jau nuo pat mažų dienų darželyje vaikams yra skiepijama meilė knygai, gimtajai kalbai.

Dažnai tenka girdėti tėvų užduodamą klausimą, ar tikrai reikia skaityti vaikams knygas. Atsakymas yra vienareikšmis – žinoma, kad taip. Stebėjimai rodo, kad vaikai, kuriems buvo daug skaitoma nuo kūdikystės, sugeba geriau sukaupti ir išlaikyti dėmesį, tokie vaikai pradeda kalbėti anksčiau, vaikų žodynas yra turtingesnis, kalba vaizdingesnė ir rišlesnė.

Knygų skaitymas – labai svarbi patirtis vaikui, todėl Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ pedagogai ėmėsi iniciatyvos, kuri padėtų knygų skaitymą paversti vaikams malonia ir patrauklia patirtimi.

Apsilankykime mūsų darželio grupėse... Štai vienoje grupėje patys mažiausi vaikučiai, susėdę ant kilimo, klausosi auklėtojos skaitomos pasakos. Auklėtoja seka pasaką, naudodama pirštukines lėles, o vaikai, užsidėję mėgstamiausių pasakų veikėjus ant pirštukų, padeda jai. Pasakos siužetas vaikams yra gerai žinomas, todėl jie jaučiasi drąsiai dainuodami ir šokdami su trimis paršiukias, bėgdami nuo piktojo vilko.

Vyriausieji, priešmokyklinukai, jau gali patys perskaityti mėgstamiausias pasakas ir, pamojus burtų lazdele, persikelti į jas, tapti jų herojais ir suvaidinti jas vieni kitiems.

Kiekvienoje grupėje yra mažas, jaukus knygų kampelis – bibliotekėlė. Tai viena labiausiai patinkančių vietų, kurioje mėgsta susirinkti vaikai. Čia sudėti grožinės literatūros kūriniai, enciklopedijos, žurnaliukai. Vaikai ne tik žiūri, skaito knygeles, bet ir bendrauja vieni su kitais, dalijasi savo įspūdžiais, išgyvenimais, linksmomis istorijomis. Tai tokia vieta, kuri leidžia vaikui nusiraminti, kartais pabūti su pačiu savimi ir tiesiog pagalvoti. Bibliotekėlė kiekvienais metais pasipildo naujomis knygomis, kurias atneša tėveliai, pedagogai. Mūsų darželio pedagogai leidžia metodines knygas, į kurių iliustravimą įtraukiami darželio ugdytiniai. Taip pat knygomis grupes aprūpina ir darželis.

Viskas prasidėjo prieš dešimt metų, kai „Pilaitukas“ atvėrė duris savo mažiesiems draugams. Pedagogai, ugdydami vaikus, padėdami jiems augti, kurdami žaismingą bei turiningą aplinką, suprato, kad vaikams reikia ne tik ugdomųjų, lavinamųjų žaislų, bet ir knygų: didelių ir mažų, plonų ir kietais viršeliais, su paveikslėliais ir tiesiog su tekstais, enciklopedijų ir, žinoma, pasakų. Atsirado idėja grupėse sukurti  erdvę, kurioje vaikas galėtų pabūti ir kurti betarpišką ryšį su knyga. Taip grupėse atsirado bibliotekėlės. Ne tik mažieji ugdytiniai, bet ir jų tėveliai palaikė šias mūsų iniciatyvas ir prisidėjo prie bibliotekėlių grupėse įkūrimo. Tėveliai mielai atneša ir dovanoja naujų arba jau perskaitytų knygų, sukuria įvairių metodinių priemonių, skirtų komunikavimo kompetencijos gebėjimų ugdymui.

Tik nuo pedagogo ir jo kūrybinių sumanymų priklauso, kaip atrodo bibliotekėlė. Tai gali būti tiesiog ramesnė vieta grupėje arba miegamajame, kur vaikai, susėdę ant minkšto kilimo arba įsitaisę ant sėdmaišių, gali ramiai pavartyti knygelę. Taip pat tai gali būti vieta grupėje, pažymėta užrašu „biblioteka“. Visi vaikai žino, kad tai vieta, kur gyvena knygos. 
 


Ir nors vaikai jau žino, kad knygeles reikia saugoti ir mylėti, knygų skaitymo erdvėje galioja tam tikri pedagogo ir vaikų tarpusavio susitarimai: 

  • Kiekviena knygelė turi savo vietelę.
  • Atsargiai vartau knygelę, nesuglamžau jos lapelių.
  • Nepamiršiu, kur skaitau, nes skirtuką turiu sau.
  • Aš išgydysiu knygelę, suklijuosiu jos lapelius.
  • Jei knygelė man netinka, atiduosiu šeimininkui.

Tačiau įkūrus erdvę norisi, kad vaikus čia viliotų ne tik patraukli ir jauki aplinka, bet ir knygelių bei įdomių metodinių priemonių, skirtų ugdyti skaitymo įgūdžius, gausa. Taip gimė tema „Vaikystė su knyga“ įstaigos projektui „Tėvų edukacinė talka“. Suteikėme galimybę ugdytinių tėveliams išreikšti savo kūrybinius sugebėjimus gaminant rankų darbo knygeles, kuriant metodines priemones komunikavimo kompetencijos gebėjimų ugdymui. Rezultatas pranoko visus mūsų lūkesčius – tėveliai su dideliu susidomėjimu ir entuziazmu gamino knygeles, kūrė priemones. Dar kartą įsitikinome, kokie kūrybingi ir išradingi vaikų, lankančių darželį, tėveliai.

Tėvų sukurtos knygos nustebino savo turiniu. Pasakos, apsakymai buvo pamokantys, padrąsinantys, mokantys gero elgesio. Knygos sužavėjo savo formomis: mažos ir didelės, popierinės, megztos ir siūtos. Turėjome net knygą-milžinę, kurioje sudėtos žinomos pasakos, iliustruotos vaikų bei tėvelių kurtais piešiniais, aplikacijomis, karpiniais. Bet, svarbiausia, kiekviena šeima,  kurdama knygelę, tai darė su dideliu įkvėpimu, noru, į ją sudėjo gražiausias mintis, šilčiausius žodžius, buvo pagamintos su meile.

Kai grupių erdvės pasipildė priemonėmis bei rankų darbo knygelėmis, kilo idėja bibliotėkėlę papildyti ir naujais gožinės literatūros kūriniais. Artėjant Kalėdoms, grupėse buvo paskelbta akcija „Kalėdos – stebuklų metas, tad padovanok grupei knygelę“. Tėveliai mielai prisijungė prie šios akcijos ir štai turime skaitymo erdvę, papildytą ne tik rankų darbo, bet ir įvairių autorių knygomis, metodinėmis bei vaizdinėmis priemonėmis. 

Ši grupės erdvė tapo lankomiausia ilgais žiemos vakarais. Bibliotekėlės jauki aplinka ir priemonių gausa paskatino vaikus domėtis knygomis, jų turiniu, pažadino norą ne tik išmokti patiems skaityti, bet ir pasistengti išmokyti skaityti savo grupės draugus.
 


Kai turi daug vienetinių knygų, kurių vertė neįkainojama, jų niekur neįsigysi, nerasi antro identiško egzemplioriaus, norisi pasidalyti jomis su draugais. Darželio koridoriuje įrengėme erdvę „Mūsų knygelės“, kurioje eksponavome savo bei tėvų sukurtas rankų darbo knygas. Ši erdvė buvo ypatinga tuo, kad tėveliai kartu su savo vaikučiais turėjo galimybę prisėsti, pavartyti, paskaityti, aptarti knygas. Pasirūpinome ne tik knygelių įvairove, bet ir jaukia, kviečiančia prisėsti ir pavartyti knygas, aplinka.
 


Italų poetas, mąstytojas, mokslininkas F. Petrarka yra pasakęs: „geras dalykas kaupti geras knygas, bet kur kas geresnis – dažniau jas skaityti.“ Todėl mūsų darželio pedagogai, siekdami paskatinti vaikus domėtis knygomis, sužadinti norą skaityti, stengiasi ne tik sukurti patrauklią bei turtingą aplinką, bet ir ugdomąjį procesą paįvairinti projektinėmis veiklomis. Grupėse vykdomi įvairūs projektai, kurių tikslas – skatinti vaikus domėtis knygų pasauliu, siekti, kad knygų skaitymas suteiktų malonumą, padėtų ugdyti(s) dvasines, moralines vertybes. Įvairi kūrybinė veikla, tokia kaip iliustracijų piešimas, knygos gaminimas, padeda vaikams lavinti loginį, erdvinį suvokimą, stiprina bendravimo, socialinius įgūdžius.

Projektinių veiklų metu sukurti darbai spinduliuoja išmone, grožiu ir įdėta dalele širdies. Darželio „Pilaitukas“ pedagogai įsitikinę, jog knyga turi kalbėti vaizdais, forma, simboliais, ženklais, žodžiais. Knyga – kūrinys, skirtas žiūrėti, o tik po to skaityti. Pedagogai gali pasigirti įdomiais grupėse vykdomais projektais: „Augu kartu su knyga“, „Mano draugė knyga“, „Svečiuose pasaka“. Projektinės veiklos metu daug skaitoma, vaidinama, pedagogai su ugdytiniais lankosi teatre, bibliotekoje. Taip pat darželyje ir grupėse apsilanko aktoriai, rašytojai, poetai. Visuose projektuose aktyviai dalyvauja grupės tėveliai: skaito vaikams pasakas, vaidina, veda edukacines valandėles.

Kai patrauklios, turtingos darželio bibliotekėlės byloja vaikams apie knygų pasaulio  įdomybes, pedagogai vaikų susidomėjimą knygomis stengiasi sustiprinti įvairiais grupės ritualais. Ketvirtadienio vakarais pravėrę priešmokyklinių grupių duris pateksite į užburiančią vakaronę „Valanda su knyga“. Jos metu visa grupės aplinka pavirsta viena didele skaitykla, skendinčia stebuklingoje tyloje, kurioje vos vos girdisi relaksacinės muzikos garsai. Vakaronės metu auklėtoja ir keli grupės vaikai virsta sumaniais bibliotekininkais, o kiti – skaitytojais, atkeliavusiais į skaityklą skaityti knygelių, žaisti su įvairiomis metodinėmis priemonėmis, žaidimais. Šis sumaniai pedagogo suorganizuotas ir įtraukiantis žaidimas paskatina vaikus vis kitomis akimis pažiūrėti į knygas ir atrasti daug naujų, dar neatrastų pasakojimų, istorijų ar priemonių, skirtų padėti vaikams ugdytis skaitymo įgūdžius.

Žinodami, kad patraukli aplinka yra vienas iš pagrindinių faktorių, skatinančių vaikus domėtis knygelėmis, nepamirštame praverti ir kitų darželyje turimų erdvių duris. Juk ir relaksacinė erdvė gali virsti kuo puikiausia skaitykla. Pasitelkus knygeles ir pedagogo inspiruotą veiklą, galima džiaugtis puikiais rezultatais – vaikai vis dažniau paklausia, kada vėl keliausime į netikėtas vietas atrasti, išgirsti, prisiliesti prie pasakos.

Svarbu išnaudoti netikėčiausias darželio erdves, kuriose galima ne tik smagiai žaisti, bet ir skatinti vaikų domėjimąsi knygomis. Smagu užsukti į „Piratų laivą“, kuriame įdomu nagrinėti žemėlapius, skaityti instrukcijas kaip surasti čia paslėptą lobį. Kaskart smalsu apsilankyti vaikų pamėgtoje erdvėje – „Garaže“. Čia nenuobodu skaityti instrukcijų knygeles kaip sukonstruoti vienokį ar kitokį statinį ar pasirūpinti savo knygelėmis apie transportą. Kvapai vilioja ir į „Linksmąją kepyklėlę“, kurioje gausu receptų knygelių; išsirinkus gardžiausio patiekalo receptą, galima jį ir pasigaminti. Po smagios veiklos „Linksmojoje kepyklėlėje“, nevalia praeiti pro „Išmaniąją laboratoriją“. Čia gausybė knygelių apie eksperimentus, pasiruošimą jiems, atradimo džiaugsmą. Prieš pradedant eksperimentuoti reikia surinkti nemažai informacijos, o jos čia apstu.
 


Kai pedagogai savo grupėse įkūrė bibliotekėles, atsirado ir darželio bibliotekos kūrimo idėja. Pedagogai mielai skolino vieni kitiems grožinės literatūros kūrinius, metodinę, psichologinę literatūrą. Buvo nuspręsta darželyje įkurti biblioteką, kuri atlieptų pagrindinius tikslus:  

  Ugdytų vaikų meilę ir pagarbą knygoms, galimybę susirasti reikiamą informaciją.

  Taptų traukos centru vaikams įdomiai bei turiningai praleisti laiką.  

  Nuosekliai plėsti ir pildyti knygų bazę naujais leidiniais. 
 


Bibliotekos veikla ir funkcijos glaudžiai siejasi su mūsų įstaigos veiklos programa. Jos pagrindinė filosofija – vaikas yra aktyvus savo veikla, kūrybingas ir kaupiantis gyvenimišką patirtį savitais pasaulio pažinimo būdais. Biblioteka yra vieta, kur vaikai gali  tenkinti savo pažintinius, bendravimo, bendradarbaivimo poreikius.

Ši idėja sėkmingai prigijo. Darželio bibliotekoje yra sukaupta įvairaus pobūdžio bei žanrų knygų (pasakų, apsakymų, eilėraščių, mįslių, knygelių vaidinimams, eniklopedijų ir kitų), plakatų įvairiomis temomis, stalo bei kitų edukacinių žaidimų. Svarbiausi mūsų bibliotekos lankytojai – vaikai. Jie susiburia čia pavartyti, pažiūrėti knygelių, kartu su pedagogu renkasi knygas, kurias norėtų perskaityti. Kad knygas vartyti ir skaityti būtų maloniau, bibliotekoje yra minkštų pagalvėlių. Išsirinkus sau patinkančią knygą ir ramiai įsitaisius ant pagalvėlių, galima atsipalaiduoti ir pavartyti knygelę arba paklausyti auklėtojos sekamos pasakos. Pati aplinka nuteikia ramiam poilsiui, atsipalaidavimui, betarpiškam buvimui su knyga.

Visos knygos yra tvarkingai ir patogiai sudėtos lentynose, suskirstytose žanrais: apsakymai, grožinės literatūros kūriniai, pasakos, eilėraščiai ir taip toliau. Taip pat bibliotekoje gausu metodinių plakatų, pačių pedagogų gamintų metodinių priemonių. Smagu, kad joje atsiranda ir pačių vaikų gamintų knygelių.

Biblioteka kiekvienais metais pasipildo naujomis knygomis, kurios yra padedamos į lentyną su užrašu „Naujienos“. Pastebima, kad pirmiausiai vaikai, atėję į biblioteką, skuba prie minėtos lentynos. Jau trečius metus iš eilės džiaugiamės „Švieskime vaikus“ fondo dovanotomis knygomis, kurios papildė mūsų biblioteką.

Kadangi darželyje yra rusakalbių ir lenkiškai kalbančių vaikų, turime skyrelį, kuriame sudėtos knygos rusų bei lenkų kalbomis.

Pedagogai taip pat dažnai apsilanko darželio bibliotekoje. Jie čia randa psichologinės, pedagoginės bei metodinės literatūros, plakatų. Pedagogai patys atlieka ir bibliotekininko funkcijas. Viskas yra grindžiama abipusiu pasitikėjimu, sąžiningumu. Bibliotekoje veikia knygų bei lankytojų žymėjimo žurnalas. Kiekvienas pedagogas, pasiėmęs metodinį ar pedagoginį leidinį, žurnale pažymi leidinio paėmimo datą, pasirašo. Žmogus, pasiėmęs knygą, jaučiasi atsakingas už ją, todėl privalo leidinį saugoti, grąžinti laiku. Tokia sistema padeda fiksuoti, kaip dažnai pedagogai ir vaikai lankosi bibliotekoje, kurie grožiniai, metodiniai leidiniai yra patys populiariausi, mėgstamiausi.

Šiais metais biblioteką papildė dar viena įspūdingo dydžio knyga. Ją kūrė visa darželio bendruomenė: tėveliai, pedagogai, vaikučiai. Mūsų įstaiga minėjo gyvavimo dešimtmetį. Šia gražia proga buvo sukurta knyga, į kurią sugulė įdomiausios veiklos, įsimintiniausios akimirkos, ji iliustruota vaikų piešiniais, tėvelių ir vaikų išsakytais palinkėjimais. 
 


Vaikų pažintis su knyga neapsiriboja vien veikla darželyje. Pedagogai organizuoja išvykas į Pilaitės mikrorajono biblioteką, kur bibliotekos darbuotojai supažindina vaikus su bibliotekos struktūra, jos funkcijomis. Bibliotekininkė vaikams veda įvairius edukacinius užsiėmimus, kartu skaitome knygas. Labai dažnai bibliotekininkės sulaukiame ir darželyje. Ji visuomet ateina su  naujomis knygelėmis, žaismingomis užduotėlėmis ir dovanomis.

Tyrimais įrodyta, jog ugdant vaikų poreikį skaityti knygas, daugiausia įtakos turi tėvai bei pedagogai. Daugiausia skaito tie vaikai, kuriems kūdikystėje ir vaikystėje dažnai kas nors skaitė. Vaikai stebi ir kopijuoja savo tėvus. Todėl namuose, kuriuose yra daug knygų ir šeimos nariai dažnai skaito, vaiko skaitymas gali tapti mėgstama veikla. Tuo tarpu pedagogo misija – pasistengti, kad knyga vaiko gyvenime būtų šalia žaidimų arba žaidimo dalimi.

Keletas patarimų, kaip skaitymą paversti žaisminga veikla:

  1. Skaitykime vaikams knygas neįprastose vietose bei situacijose: gamtoje, balkone, ant sofutės, kelionėje ir net po stalu.
  2. Skaitykime vaikams skirtingu balso tembru, skirtingu greičiu, įtaigiai.
  3. Skatinkime vaikus išsirinkti knygas pagal apibūdinimus: storiausia, ploniausia, didžiausia, naujausia, spalvingiausia ir t.t.
  4. Rodykime vaikams asmeninį pavyzdį:  patys skaitydami, darydami tai su  pasimėgavimu, rodydami pagarbą knygai.
  5. Sudominkime vaikus knyga lankydamiesi bibliotekoje, knygų mugėje, knygyne.
  6. Keiskimės knygomis vieni su kitais.
  7. Naudokimės lauko bibliotekėlėmis – „knygų nameliais“.
     


 
 Straipsnį parengė l/d „Pilaitukas“ dir. pavaduotoja ugdymui Lilija Dževeckaja

ir auklėtoja metodininkė Sigita Norvilienė






 

 

 
Atgal   Spausdinti  
 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.