Į pradžią



 

 
 
 
 
2019-ieji vaikų knygų leidyboje: kas? kiek? kokių?
2020-03-30



Kad jau ir „koronavirusuoti“, bet džiaugsmingi kovo 11-osios minėjimo renginiai neišvengiamai priminė, jog nepriklausomoje Lietuvoje gyvename jau tris dešimtmečius. Neįmanoma lyginti dabartinės knygų leidybos su situacija sovietmečiu, tačiau statistiniai rodikliai atskleidžia ypač ryškius pokyčius.


Pvz., vaikams ir paaugliams buvo išleista: 1963 m. – 96 pavadinimai knygų, o vidutinis tiražas – 14 500 egz., 1982 m. – 118  ir 37 000, 1989 m. – 131 ir 40 000*, 1993 m. – 118 ir 18 000, 1995 m. – 230 ir 7600, 2000 m. – 405 ir 3400, 2006 m. – 710 ir 3000,  2009 m. – 466 ir 2700, 2015 m. – 530 ir 2230, 2019 m. – apie 500 knygų. Šie skaičiai parodo, kad sovietmečiu knygų tiražai buvo gerokai didesni, tačiau knygų įvairovė daug siauresnė. Per penkiasdešimt metų (1940–1989 m.) Lietuvoje vaikams ir paaugliams išleista 4091 knyga, o per 30 nepriklausomos Lietuvos metų (1990–2019 m.) – apie 12 300 knygų.

Nuo tarybmečio laikų gerokai padaugėjo knygų ir pasikeitė pačios vaikų knygos, jų poligrafija, vizualika, forma, formatai, turinys. Tuo laikmečiu vaikų lektūrą sudarė tekstinės ir iliustruotos knygos, beveik nebuvo žaislinių, paveikslėlių knygų. Vos keli ryškiausi to meto paveikslėlių knygų pavyzdžiai – „Rikiki ir Rududu“, „Pifo nuortykiai“, Č. Torsono „Kikas“, V. Disnėjaus „Peliukas Mikis“ buvo plačiai žinomi ir pasklidę, nes tokių knygelių tiražai siekė 100 000 egz. Visai tam priešinga yra pastarųjų metų tendencija – priešmokyklinio amžiaus vaikams skirtų knygų gausa bei įvairovė. Dabar visuomenėje plačiai vartojamas terminas „paveikslėlių knygos“ talpina labai daug tipų ir skirtingos paskirties knygų mažiesiems: lytėjimo knygelės kūdikiams, žaislinės, betekstės, klasikinės paveikslėlių, pažintinės, ugdomosios ir kt. Knygynus ir prekybos centrus dabar užtvindę žaislinės, su techniniais efektais (garsu, šviesa, judančiais elementais), spalvinimo knygelės, mokykliniams pratybų sąsiuviniams artimi leidiniai su užduotimis, kur reikia piešti, spalvinti, rašyti, spręsti galvosūkius, vaikščioti labirintais, klijuoti, žaisti. Leidinėlių pavadinimai ar paantraštės bando paaiškinti knygelės paskirtį: 2-ečio užduotėlės su lipdukais; Pasakiukai mokosi skaičiuoti; Pratimai 4-mečiui, kuriais laviname dėmesį, atmintį, loginį mąstymą; Įvairūs gyvūnai: pažink spalvas; Piešk knygoje kreidelėmis: 4–5 metų vaikams; Knyga-eglutė su garsais 2-3 metų vaikams; Mano pirmieji augintiniai: lipdukų knyga; Skraidantys gyvūnai: lipdukų ir veiklos knyga; Smagus žaidimas su magnetukais ir kt. Didelė dalis tokių veiklos knygelių priskiriamos prie edukacinio, ugdomojo pobūdžio leidinių ir taip pat kaip mokomoji literatūra į vaikų knygų statistikos apskaitą nepatenka. Ši leidybos analizė paremta „Rubinaičio“ žurnale (2020, Nr. 1, p.  35–51) publikuoto 2019 m. vaikų ir paauglių knygų bibliografijos sąrašo duomenimis.

 

Visą straipsnį skaitykite čia.

 

 

 

 
Atgal   Spausdinti  
 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.